Hoe jouw online tekst beter gelezen wordt

    Opbouw online tekst

    Hoe lees jij het liefst, offline van papier of online van een scherm? Het merendeel van de mensen kiest hier voor offline van papier. En dat is heel logisch, dit is veel natuurlijker en leest prettiger. Toch lezen we tegenwoordig onwijs veel van ons scherm, maar we lezen hierop anders. Wil jij dat jou online content gelezen wordt, dan moet je ook gaan denken in online content.

    Online vs offline

    Laten we om te beginnen even de vergelijking maken met een tekst op papier (offline dus) en een tekst op je scherm (online). Deze teksten worden beide namelijk al heel anders gelezen. Offline lezen we van boven naar beneden, oftwel: linear. Online lezen we non-linear, we zijn hier snel afgeleid en scannen sneller naar de koppen en afbeeldingen waaruit we de belangrijkste informatie proberen te putten.

     

    Offline lezen we, meestal, voor ons plezier. Een boek, tijdschrift of krant bijvoorbeeld, dit lees je over het algemeen ter ontspanning (studeren rekenen we dus even niet mee). Online lezen we veel vaker om een antwoord te vinden, zijn we op zoek naar specifieke informatie. Waardoor we een webpagina dus meer gaan scannen.

     

    Overigens verandert dit online leesgedrag wel meer en meer met de komst van meer onlineoplossingen voor digitale media. Denk aan bijvoorbeeld Blendle die kranten en tijdschriften ook online aanbiedt.

     

    Een meer onbewuste reden dat we altijd meer neigen naar offline lezen, is dat het makkelijker voor de ogen is. Van een scherm lezen wordt vaak als vermoeiend ervaren, zeker in deze tijd waarin we al zoveel naar een scherm zitten te staren. Door die meer vermoeide ogen en de continue afleiding op een webpagina, is onze aandachtspanne tijdens het online lezen ook een stuk minder hoog.

    Complex mentaal proces

    Het gevolg is dat we gemiddeld slechts 20% van een website-pagina lezen*. Niet wat je wilt natuurlijk! Gelukkig is hier ook wat aan te doen, we lezen namelijk op een bepaalde manier, zeker online.

     

    Lezen is een complex mentaal proces**, zo zijn onze ogen steeds in beweging om vormen te herkennen in de woorden. Die vormen worden weer verdeeld in blokken van 2 tot 4 woorden samen. Ons brein vormt ieder blok binnen 0.4 seconden om naar begrijpelijke informatie, naar betekenis. Best vermoeiend dus, dat lezen!

    Duidelijke opbouw online tekst

     

    Daarom zijn pauzes in een tekst heel fijn voor de lezer. Kijk maar eens naar deze tekst, we hebben extra veel korte alinea’s gemaakt. De witregels zijn korte pauzes. Maar er zijn meer manieren om je tekst minder vermoeiend te maken.

    • Gebruik duidelijke titels, ze mogen nieuwsgierig maken, maar moeten wel bij de tekst passen.
    • Maak een korte intro waarin je misschien zelfs de conclusie al verklapt.
    • Maak gebruik van tussenkopjes
    • Markeer eventueel woorden om bepaalde zaken extra te benadrukken
    • Maak gebruik van afbeeldingen met bijschriften, zorg er dan wel voor dat die bijschriften ook bijdragen aan je tekst
    • Plaats opsommingen in bullets (zie je wat wij hier hebben gedaan?)

     

    De lay out van je online tekst is dus best belangrijk. Maar denk ook, nog meer, na over de inhoud. We gaven hierboven al aan dat je conclusie best aan het begin van de tekst, in de intro, mag staan. Hiermee is je lezer meer betrokken en de kans is groter dat deze jouw hele tekst leest. Leuk om dit ook eens te testen met verschillende cases!

     

    Zorg er ook voor dat je per alinea slechts één punt duidelijk probeert te maken. Ga je over op een volgend punt, maak dan een nieuwe alinea. Kijk, heb je direct ook weer een rustpunt te pakken.

     

    Tenslotte: hou het kort! Gebruik geen ingewikkelde lange woorden. Plaats ook eerder een punt dan een komma. Lange, complexe zinnen zijn onwijs moeilijk te lezen en eigenlijk een no go online.

     

    We kunnen nog veel meer schrijfregels benoemen, maar die zijn voor een andere keer.

    *Een deel van deze conclusies zijn terug te vinden in het onderzoek van Kate Moran – How People Rad Online, new and old findings (2020)
    **Hiervoor verwijzen we graag naar het boek van Hill Bill – The Magic of Reading. Over dit boek schreef Joseph Sarosy een mooie blog.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *