Social media en cijfers

    Statistiek social media

    Jij weet als geen ander hoe je jouw bedrijf moet runnen. Je hebt je eigen expertise, of je nu een horeca zaak hebt of personal trainer bent, jouw vakgebied kent geen geheimen voor jou. Met jouw expertise help je jouw klanten. De successen en jouw kennis deel je volop op social media, en daar haal jij ook weer nieuwe klanten uit. Dagelijks post jij gave foto’s met inspirerende teksten en de teller in je bereik blijft maar oplopen.

    Klopt dit? Lukt het jou om regelmatig op social media te posten, of doe je de social media er eigenlijk maar een beetje bij? Wat wij veel zien en horen is dat social media aan het begin enthousiast wordt opgepakt, iedere dag plaats je een leuke post en ben je lekker actief en interactief bezig. Maar na 1 a 2 weken verlies je dat enthousiasme, want je bereik stijgt niet snel genoeg, en nieuwe klanten zie je ook nog niet binnen komen via social media.

    De noodzaak van social media valt hierdoor weg voor jou. Af en toe post je nog wel eens iets, om toch zichtbaar te blijven. Zo hoorden we onlangs van een ondernemer: “Ik heb af en toe een opleving op social media, dan post ik weer even enthousiast een aantal dagen achter elkaar. Maar mijn inspiratie raakt snel op, en ik krijg weinig feedback. Dus dan is het weer een tijd stil op mijn social media.”

    Wij zijn dan benieuwd naar wat voor soort feedback deze ondernemer zocht. Wist hij eigenlijk ook niet zo goed, maar voor zijn gevoel kwam er niets uit die posts die hij had geplaatst. Wat ons toen opviel, was dat hij nog nooit echt in de statistieken van zijn social media had gekeken. Hij baseerde zich op het aantal reacties en de likes op zijn post. Hier gaan onze radars dus van aanstaan, want die statistieken zijn zo ontzettend waardevol, en kunnen ook onwijs inspireren!

    Die statistieken vertellen je namelijk zo ontzettend veel! Zo kun je inzien hoeveel interactie een post oplevert, hoeveel mensen jouw post hebben gezien en wat ze met die post hebben gedaan (een like, reactie of misschien wel een klik naar je website). Je kunt verschillende posts met elkaar vergeleken, welke deed het goed, welke minder goed? Vervolgens kun je gaan analyseren waarom een bepaalde post het beter deed, ligt dit aan de dag en/of tijd waarop je deze hebt geplaatst? Of volgt jouw beoogde doelgroep je nog helemaal niet?

    Door het regelmatig checken van je statistieken, kun je jouw content op social media aanpassen en verbeteren. Je zult zien dat jouw bereik hiermee gaat groeien, en dat er op een gegeven moment wél nieuwe klanten naar jouw bedrijf komen door social media. Zelf duiken wij wekelijks even kort in onze statistieken. Op basis daarvan maken we maandelijks een uitgebreide analyse en sturen we onze content bij.

    Wil jij ook meer plezier krijgen in je social media door middel van cijfers? Volg dan ons kickstart programma voor jouw social media, hier leer je niet alleen hoe je jouw statistieken leest en welke cijfers belangrijk zijn voor jouw onderneming, maar we nemen je mee in de gehele basis van social media. Zo leer jij in 6 weken hoe je jouw social media kanalen inricht en hoe je hier waardevolle content op plaatst.

    Lukt het jou al wel om regelmatig te plaatsen, maar wil je meer inzicht in je statistieken? Neem dan contact met ons op, wij helpen je hier graag bij!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *